Saskia

Als nieuw lid van dit forum, zouden wij het erg prettig vinden als u zich aan ons voorsteld, zodat wij weten wie er met ons meekijkt naar onze berichtjes en de foto's van onze kindjes :) !

Moderators: vera, jits27, wendy

Plaats reactie
mama van Thomas
Berichten: 8
Lid geworden op: di aug 12, 2008 7:52 pm

Saskia

Bericht door mama van Thomas » do aug 21, 2008 7:34 pm

Ik ben Saskia en moeder van 2 schatten van jongens: Matthijs, net 2 jaar geworden en Thomas, bijna 10 maanden oud.
Matthijs is een echte peuter die de wereld aan het ontdekken is. Thomas is geboren met achondroplasie. Toen ik 30 weken zwanger was werd toevallig op een echo ontdekt dat er mogelijk iets niet goed zou zijn met ons kindje, eerst nog onduidelijk of er wel iets aan de hand, maar enkele weken later was het duidelijk dat de bovenbeentjes en bovenarmpjes te kort waren en het hoofdje aan de grote kant. Je wereld stort even in: wat was er in hemelsnaam aan de hand?! Zelf werk ik in een ziekenhuis en weet hoeveel verschillende ziektenbeelden zijn en ook waarbij ook geestelijke beperkingen horen.... Daarom waren we ook wel opgelucht toen we hoorden dat het achondroplasie was (dus geen geestelijke beperking). Thomas is 2 weken te laat geboren, ik ben ingeleid, en dit was een heftige bevalling: zeer pijnlijke weeën en veel emoties. Maar we zijn ontzettend blij met ons lieve manneke.
Tijdens de eerste weken viel me op dat Thomas zijn linkerarmpje niet veel gebruikte, maar ik dacht dat dat misschien wel met de achondroplasie te maken kon hebben.
Toen we voor de eerste keer naar de Radboud moesten voor de dysplasie poli keken de arts en fysiotherapeut meteen verschrikt toen we Thomas uit de wagen haalden: het was niet goed met zijn armpje en er werd een kinderneuroloog bij gehaald... Zij vertelde ons dat Thomas een Erbse parese heeft, dit is een verlamming van 2 zenuwen die de spieren aansturen in de bovenarm. Dit is ontstaan tijdens de bevalling, doordat de verloskundige hem hard vastgehouden heeft. Dit is een complicatie die bij een bevalling kan horen, meestal bij hele zware bevallingen. Er werd ons verteld dat dit vanzelf mbv fysio kan herstellen (kans 60 %) of dat het niet verbetert en er een hele zware operatie moet gebeuren wat maar in 2 ziekenhuizen in Nederland gebeurt.... Weer stort mijn wereld in, want vertrouwen dat het allemaal wel goed zal komen had ik even niet meer. Gelukkig mijn man wel en kan me weer opbeuren.
Thomas is op dat moment 7 weken oud en er begint een traject met 2 keer in de week fysio (gelukkig gewoon thuis want Matthijs heeft ook nog verzorging en aandacht nodig) en zelf oefen ik ook meerdere keren op een dag met Thomas.
Inmiddels zijn we ruim 8 maanden verder en het gaat goed met zijn armpje!! Hij beweegt hem, alleen niet helemaal zoals zijn goede armpje maar het gaat nog steeds vooruit! Dus gelukkig geen operatie!
Maar door de combinatie achondroplasie en Erbse parese is het heel lastig voor hem om op de buik te liggen; moeilijk steunen op zijn arm en daarbij zijn zware hoofd. Na 6 maanden zijn we dat ook pas kunnen gaan oefenen en daar nu nog erg druk mee.ook zijn lichaamsbalans is moeilijk door slappe spierspanning, mede doordat de eerste maanden heel veel aandacht naar zijn armpje is gegaan.
Thomas is een ontzettend lief kereltje, erg tevreden, lacht altijd en huilt bijna nooit, we genieten erg van hem.
Matthijs en Thomas gaan 2 dagen naar het kinderdagverblijf en ook daar lopen de leidsters allemaal met hem weg, hij wind iedereen om zijn vinger...
Iedere moeder zal het beamen: je eigen kinderen zijn de mooiste op de hele wereld!
Groetjes Saskia, mama van Thomas.

Anja
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 3:14 pm

Re: Saskia

Bericht door Anja » ma aug 25, 2008 1:15 pm

Dag Saskia,


Veel succes met je 2 zoontjes.
Hopelijk komt het snel helemaal goed met Thomas zijn armpje.
Nogal een verhaal seg, maar binnenkort crossen die 2 ventjes samen door het huis en maken ze er zo'n bende van dat je plots alles vergeet.
Geniet er vooral van!!!!

Groetjes
Anja
Mama van Wouter en Pieter.

Plaats reactie